Institut Pilar u suradnji s Francuskim Institutom u Zagrebu i udrugom Omnibus organizirao je javnu tribinu ODRASTANJE NA EKRANU: NOVA EKOLOGIJA DJETINJSTVA koja se održala 10. studenoga 2025. u Multimedijalnoj dvorani Instituta Pilar u Zagrebu. Tribina je okupila stručnjake iz područja psihologije, psihijatrije, obrazovanja i digitalne kulture koji su otvorili javni dijalog o tome kako digitalno okruženje preobražava iskustvo djetinjstva i adolescencije. Iz Instituta Pilar na tribini je sudjelovala dr. sc. Marina Kotrla Topić – voditeljica projekta DigiLitA – Utjecaj okoline na razvoj djeteta: povezanost upotrebe digitalne tehnologije, obiteljskog literarnog okruženja te fizičke aktivnosti s dobrobiti djeteta u ranoj školskoj dobi
– Plakat javne tribine: Odrastanje na ekranu: nova ekologija djetinjstva; Zagreb, 10. 11. 2025.
Iz Poziva za javnu tribinu
U posljednjih petnaestak godina digitalne tehnologije – osobito društvene mreže, videoigre i umjetna inteligencija – postale su središnje okruženje u kojem djeca i mladi odrastaju, uče, komuniciraju i grade identitet. Iako nude nebrojene mogućnosti kreativnosti, učenja i socijalne povezanosti, te tehnologije istovremeno oblikuju nove obrasce pažnje, emocionalnih reakcija i ponašanja, ponekad i s ozbiljnim posljedicama po mentalno zdravlje.
Tribina okuplja stručnjake iz područja psihologije, psihijatrije, obrazovanja i digitalne kulture da bi otvorili javni dijalog o tome kako digitalno okruženje preobražava iskustvo djetinjstva i adolescencije.
Sudionici će govoriti o mehanizmima putem kojih digitalne platforme, društvene mreže i videoigre postaju ovisničke, o psihološkim i društvenim posljedicama koje proizlaze iz prekomjerne upotrebe tehnologije te o granici između kreativne, korisne i štetne upotrebe digitalnih alata. Bit će predstavljeni i primjeri dobre prakse, preventivni programi te mogući smjerovi javnih politika i obrazovnih strategija.
Tribina je otvorena za širu javnost, a posebno je namijenjena nastavnicima, roditeljima, stručnim suradnicima u školama, psiholozima, studentima i svima zainteresiranima za teme mentalnog zdravlja i digitalne pismenosti mladih. Njome se nastoji potaknuti konstruktivan dijalog između stručne i šire javnosti o načinima na koje društvo može odgovorno i kreativno odgovoriti na izazove digitalnog odrastanja. Namjera je otvoriti prostor za razmjenu iskustava između znanstvenika, praktičara, roditelja i institucija te zajedno promišljati moguće smjernice za očuvanje mentalnog zdravlja i razvoj digitalne pismenosti djece i mladih u 21. stoljeću.
Ulaz je besplatan, ali mjesto je potrebno rezervirati. Broj mjesta je ograničen jer će se predavanje odvijati uz simultani prijevod, a broj slušalica je limitiran.
Svoje mjesto možete rezervirati i na ovom linku https://forms.gle/wAEV2b6j1RonePQR9
Tko će sudjelovati na tribini?
Michael Stora – francuski psiholog, psihoanalitičar i pionir rada s mladima ovisnima o videoigrama. Osnivač je Observatoire des Mondes Numériques en Sciences Humaines (OMNSH) i autor brojnih knjiga o utjecaju videoigara i interneta na identitet, empatiju i razvoj djece. Jedan je od prvih stručnjaka koji su u terapijski rad uveli videoigre kao alat za razumijevanje i liječenje ovisnosti o digitalnom svijetu.
dr. Luka Maršić – adiktolog iz KBC-a Sestre milosrdnice i jedan od pokretača Kluba ovisnika o kocki, s dugogodišnjim iskustvom u liječenju i prevenciji bihevioralnih ovisnosti. Autor je i koautor brojnih publikacija o adiktologiji i rizičnim oblicima ponašanja među mladima.
dr. Marina Kotrla Topić – viša znanstvena suradnica u Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar, voditeljica projekta DigiLitA – Utjecaj okoline na razvoj djeteta: povezanost upotrebe digitalne tehnologije, obiteljskog literarnog okruženja te fizičke aktivnosti s dobrobiti djeteta u ranoj školskoj dobi.
prof. dr. sc. Neven Ricijaš – redoviti profesor na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, specijaliziran za rizična ponašanja djece i mladih, maloljetničku delinkvenciju i bihevioralne ovisnosti. Voditelj je programa Alati za moderno doba, prvog hrvatskog znanstveno utemeljenog preventivnog programa ponašajnih ovisnosti i rizičnih online ponašanja za učenike osnovnih škola. Program je razvijen na temelju domaćih i međunarodnih istraživanja te standarda uspješnih preventivnih intervencija.
Moderatorica: prof. Barbara Matijević – umjetnica i redateljica čiji se rad bavi odnosom digitalne kulture i svakodnevnog života te načinima na koje tehnologija mijenja ljudsku percepciju i komunikaciju. Autorica je više interdisciplinarnih projekata i predavačica na području umjetnosti, obrazovanja i digitalnih medija.
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar Pilar
