Institut društvenih znanosti Ivo Pilar provodi projekt Kada mladi prestaju vjerovati da je inženjersko zanimanje odličan izbor za njih?
Moderna društva prepoznaju važnost obrazovanja u osiguravanju ekonomskog prosperiteta, kvalitete života i blagostanja svojih članova i ukupnog društva. Ne čudi što danas postoje brojne međunarodne usporedbe postignuća učenika (npr. PISA, PIRLS, TIMS), kako bi se prikupilo što više informacija na temelju kojih je moguće poboljšati obrazovanje i učiniti da bude bliže potrebama društva i gospodarstva.
Jedan je od izraženijih problema u razvijenim društvima nezainteresiranost učenika i mladih za inženjerska zanimanja, općenito njihov smanjen interes za znanost, tehnologiju, matematiku i fiziku. Taj je problem američka Nacionalna zaklada za znanost označila akronimom STEM – “science, mathematics, engineering, and technology”. On je prisutan i kod učenika i kod učenica, s nešto većom zastupljenošću učenica. Brojne su štetne posljedice koje taj problem ima na različitim razinama, poglavito na razini nacionalnih ekonomija. Stoga ne čudi što je SAD počeo sve ozbiljnije razmatrati i rješavati ovaj problem i od 90-ih godina do danas osmislio niz programa i inicijativa. I Europska unija je na inicijativu Europske komisije započela s ciljanim aktivnostima, primarno usmjerenim na ICT sektor, polazeći od statističkog podatka da u ovom trenutku nedostaje oko 900 tisuća stručnjaka i inženjera.
Projekt polazi da STEM problem ima korijene već u osnovnim školama. Njime se nastoji detaljnije razmotriti u kakvom odnosu stoji praksa školskog ocjenjivanja iz prirodoslovnih predmeta i matematike, vjerovanje učenika da su uspješni odnosno neuspješni u tim područjima i njihov iskazani interes za pojedinim budućim zanimanjima, prije svega inženjerskim. Istraživanje nastoji provjeriti očekivanje da u hrvatski školama učenici vrlo rano razvijaju profesionalne interese i projekcije budućih karijera te da uzroci STEM problema leže još u osnovnoj školi.
Projekt je započeo u srpnju 2014. godine i trajat će do lipnja 2015. Financira ga Hrvatska elektroprivreda d.d.
Voditelj projekta je dr. sc. Josip Burušić (Josip.Burusic@pilar.hr).