Ekonomisti u Hrvatskoj nisu glasni, ne vidi ih se i ne čuje i nisu ključni sudionici ekonomskog razvoja, konstatirali su Velimir Šonje, ekonomski analitičar i direktor Arhivanalitike te sociolog Drago Čengić s Instituta Ivo Pilar na javnom predavanju magazina Banka “Razumiju li ekonomisti hrvatsku ekonomiju?” koje je održano 19. siječnja 2010. u Zagrebu.
Sociolog Drago Čengić, s Instituta Ivo Pilar (Centar za istraživanje poduzetništva) konstatirao je da je teško, a možda i nemoguće saznati motive djelovanja važnih gospodarskih aktera, poput Ivice Todorića ili čelnih ljudi Podravke, kao i tko su ključni sudionici našeg gospodarstva. Čengić načelno nabraja političku elitu, te poduzetnike i menadžere, no, kako nastavlja, oni su najviše pod utjecajem političko-interesnih mreža (zbog značajnog udjela državnog vlasništva u gospodarstvu) koje su stvorile političke stanke.
Zbog toga političke stranke, čim dođu na vlast , ulaze u određena poduzeća pod sloganom da je to poduzeće od nacionalnog/strateškog interesa i tako se stvaraju poslovno-politički blokovi, a najbolji primjer je Podravka.
U takvim uvjetima, nastavlja Čengić, ekonomsko ponašanje čelnih ljudi nije orijentirano prema proizvodnji dodane vrijednosti uz nove tehnologije i investicije, već na osluškivanje želja svojih nalogodavaca i lobiranje za određene povlastice na tržištu, kao što su povlašteni ugovori u javnoj nabavi, subvencije, poticaji, kreditne liniji i sl. Čengić ovdje naglašava i da je od takve poslovne prakse do korupcije mali korak.
Dr. sc. Drago Čengić, Centar za istraživanje poduzetništva Instituta Ivo Pilar, u prilogu Banke TV o javnom predavanju “Razumiju li ekonomisti hrvatsku ekonomiju?”, Zagreb, 19. siječnja 2010. |
– Dr. sc. Drago Čengić: Neke teze za raspravu na javnome predavanju „Razumiju li ekonomisti hrvatsku ekonomiju?“, u organizaciji mjesečnika Banka, Profil Megastore, Bogovićeva 7, Zagreb, 19. 1. 2010.
– Javno predavanje: „Razumiju li ekonomisti hrvatsku ekonomiju?“, Bankamagazin, 20. 1. 2010.
– Fotogalerija
– Videoprilog Banke TV